Naar een menselijk én technologisch gesteund HR-beleid in de zorg
Mark Britnell schreef een bestseller waarin het HR-beleid in de gezondheidszorg centraal staat. Hij was voorzitter en senior partner voor gezondheidszorg, overheid en infrastructuur bij KPMG International tot september 2020. Bijgevolg kan hij bogen op een schat aan ervaring in gezondheidsmanagement. Zijn bestseller vindt meer en meer ingang bij ons.
Toen hij 42 was, ontdekte hij dat hij prostaatkanker had. Dankzij een radicale prostatectomie door de National Health Service, uitgevoerd door een Duitse chirurg en verzorgd door een Filipijnse verpleegster en een Britse huisarts, kon hij tien jaar genieten van een baan die hem naar alle uithoeken van onze planeet bracht. Hij is naar eigen zeggen het levende bewijs dat de globalisering van de wetenschap, gezondheidswerkers en hun vaardigheden zeer zinvol is.
De auteur van ‘Human solving the global workforce crisis in healthcare’ reisde dan ook een stukje van de wereld af. Hij werkte ongeveer 330 keer over de hele wereld in 77 landen. Dat allemaal in functies om de gezondheidszorg te helpen verbeteren.
Verhoogde motivatie en verbeterd prestatiebeheer van gezondheidswerkers is een van de meest verwaarloosde gebieden in de huidige gezondheidspraktijk. Een consensus bestaat onder academici en praktijkmensen dat prestatiebeoordeling een reeks organisatorische resultaten kan bevorderen, waaronder taakprestaties, productiviteit, loyaliteit, tevredenheid en betrokkenheid. Toch wordt, ironisch genoeg, de speciale status van zorgverleners vaak gebruikt als een excuus om standaard managementtechnieken te negeren die elders uitstekend werken. Het komt erop aan om de harde prestatiecriteria en zachtere maatstaven zoals cultuur, welzijn van het personeel, en organisatieontwikkeling in evenwicht te houden, meent Britnell.
De sector gaat een toekomst tegemoet met te veel werk voor te weinig werknemers. De cijfers liegen niet: tegen 2030 zullen we ongeveer 40 miljoen meer gezondheidswerkers nodig hebben, maar we dreigen er 18 miljoen tekort te komen. Drastische veranderingen dringen zich op in het HR-beleid, maar “helaas zijn ontwikkelingen in zorgpersoneel en sociale zorg vaak traag van aard”. We pikken enkele adviezen op uit zijn boek om het wereldwijde tekort aan gezondheidswerkers aan te pakken en het draagvlak van het systeem te verhogen.
Moedig regeringen aan tot meer ondernemerschap, stimuleer het aanbod van werknemers door onder meer de opleidingslimieten in de gezondheidszorg te versoepelen. Laat de patiënt een actievere partner worden en zijn eigen verantwoordelijkheid opnemen.
Moedig gemeenschappen, vrijwilligers en families meer aan. Zij leveren al het grootste deel van de zorg in de samenleving. Erken ze, samen met de rol van vrouwen. Creëer een nieuw kader van zorgassistenten en werknemers die naadloos navigeren tussen gezondheidszorg en sociale zorg om diensten te verlenen in gemeenschappen, ziekenhuizen, en zorginstellingen. Maak van die organisaties wendbare instellingen. En, last but not least: stimuleer de disruptieve digitale mogelijkheden van artificiële intelligentie, cognitieve hulp, robotica en blockchain om de zorgtijd en de productiviteit te verhogen.
Britnell is ervan overtuigd dat de mensheid in staat is om de wereldwijde arbeidskrapte op te lossen met behulp van de technologie die ze heeft gecreëerd. Maar technologie moet altijd ondergeschikt zijn aan de menselijke behoeften. Daarom begint de titel van het boek ook met ‘Menselijk’. De technologie en de mens samen kunnen dit aan, wat de omslag van het boek illustreert: de uitgestrekte handen van God en Adam die elkaar raken is een iconisch beeld van de mensheid. Maar hier wordt de hand van Adam vervangen door die van een robot.
Mark Britnell: ‘Human solving the global workforce crisis in healthcare’ (paperback), Oxford University Press, ISBN: 9780198836520.
Dit is een mededeling van de laboratoria MSD. Dit nummer werd mogelijk gemaakt dankzij de steun van MSD. De inhoud ervan weerspiegelt de opinie van de auteurs en niet noodzakelijk deze van MSD.